باسمه تعالي
آیین نامه كارگروه هاي علمي استاني دروس معارف اسلامی
مقدمه:
مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) در ديدار مسئولان نهاد نمايندگي ولي فقيه و مديران گروه هاي معارف اسلامي دانشگاه هاي كشور در مورخ 26/6/80 با اشاره به اهميت اساتيد و كتابهاي معارف لزوم تجديد نظر موسمي در كتابهاي معارف بر اساس نياز زمان را خاطر نشان كردند و افزودند: كلاسهاي درس معارف در دانشگاه ها بايد كلاسهاي علم و معرفت ، ذوق و شوق و محبت باشند.
کتاب درسی به لحاظ خصوصیات محتوایی دارای مشخصه های ویژه ای است که بی توجهی به آن ها زمینه ساز مشکلات اساسی در مقام انتقال محتوای دانش های لازم خواهد شد . لذا جهت تدوین محتوای درسی نیازمند معیار ها و سنجه هایی هستیم که بتوان طبق این سنجه ها به اهداف و راهبردهای اساسی آن درس برسیم .
انتخاب معیارهای سنجش محتوا رابطه ای تنگاتنگ با یادگیری داشته و با توجه به اینکه در معاونت آموزشی با رویکرد تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی به دنبال تغییر در رفتار و نگرش مخاطب با دو متغییر تربیت دینی و تراز انقلاب اسلامی هستیم، لذا می بایست در تدوین شاخص ها و معیارها دقت لازم را بخرج داد . لذا برآن شديم از نظرات اساتيد در سطح كشور در قالب كارگروه هاي علمي استفاده نماييم.
ماده 1) تعاریف و اصطلاحات
نهاد : نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها
معاونت: معاونت آموزشي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها
كميسيون تخصصي محتوا و متن دروس معارف اسلامي: يكي از كميسيون هاي تخصصي در ذيل شورای معارف، جهت بررسي عناوين و سرفصلهاي دروس معارف اسلامي
مديريت : مديريت امور دروس معارف اسلامی
اداره گروه هاي علمي و كميته هاي تخصصي: این اداره زیر مجموعه مدیریت فوق الذکر در معاونت آموزشي می باشد و محور اصلی فعالیت آن ؛ راهبری محتوای متن دروس معارف و ارزیابی آثار معارفي و تحقق اجرای برنامههای نظارت و ارزیابی با كمك كارگروه هاي علمي میباشند.
كميته معارف استاني و کمیته های معارف دانشگاه های تهران : كميته هاي معارف استاني متولي نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در سطح استانها و در تهران به تفکیک در مراکز 7 گانه: دانشگاه های وزارت علوم(دانشگاه تهران) ،وزارت بهداشت(علوم پزشكي تهران)، دانشگاه آزاد(آزاد مركزي) ،پیام نور(مركزي)، فرهنگیان(مركزي)، فنی حرفه ای(مركزي)،جامع علمی کاربردی(مركزي) می باشند .
كارگروه هاي علمي استاني دروس معارف اسلامی: اين كارگروه ذيل كميته معارف استان ومراكز تهران تعريف مي گردد.
ماده 2)اهداف كلي
- مشارکت
كميته هاي استانی معارف و استادان معارف
اسلامی در راستای ارتقای دروس معارف اسلامی و ايجاد زمينة افزایش بهرهوری
آثار(کارایی و اثربخشی) با استفاده از فرایند ارزیابی
- استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل گروه ها و استادان معارف اسلامی استانها در راستای تدوین شاخصهای بومی شیوه ارزیابی و نظارت برمتون در راستای تاثیرگذاری بیشتر دروس معارف اسلامی؛
- اصلاح فرایندها و ساختارهای مرتبط وایجاد انسجام، هماهنگي و تمرکززدايي در ارزیابی متون
- · ايجاد زمینه مشارکت استادان معارف اسلامی برای ارتقاء و تضمین کیفیت آثار معارفي و بسترسازی برای رفع نیاز استادان در جهت پاسخ به سؤالات و شبهات دانشجویان در گروه های معارف استان؛
- بالا بردن کیفیت آموزشی دروس معارف اسلامی با بهرهگیری از متون فاخر و کارآمد
- توسعه توانمندی كميته هاي استاني معارف و نائل آمدن به جايگاه ارزشمند “خود نظارتي” و “خود ارزيابي“
- برنامه ريزي براي ارتقاي آموزشي و پژوهشي اساتيد معارف استان
- شناسايي و استفاده از پتانسيل محتوايي اساتيد معارف اسلامي در سطح استانها و شناسایی اساتید فعال و تشكيل هسته هاي آموزشی و پژوهشي استادان در استان ها؛
- برنامه ريزي،نظارت و ارتقاي فعاليت هاي كلاسي(آموزش مجازي ، تلخيص كتاب و …)دانشجويان با همكاري اساتيد معارف
ماده 3) وظایف ستاد
- سياست گزاري و برنامه ريزي فرايند تشكيل، هدایت و نظارت بر كارگروه هاي علمي استاني دروس معارف اسلامی ؛
- نظارت بر حسن عملکرد و انجام وظایف كارگروه ها؛
- بررسي و اعلام نظر نهايي در مورد آثارارجاعي به ستاد؛
- حمایت و پشتیبانی از برنامه های آموزشی كارگروه هاي علمي در راستای اهداف؛
- فراهم كردن زيرساخت هاي نرم افزاري به صورت متمركز؛
- تدوين و ابلاغ آيين نامه ها، شیوه نامه ها و برنامه های لازم؛
ماده4) كارگروه هاي علمي استاني دروس معارف اسلامی
الف- تركيب اعضا
- معاون آموزشی و پژوهشی دفتر استانی نهاد(رئيس كارگروه)
- يكي از مسئولين دفاتر نهاد استان كه داراي شرايط علمي ذيل مي باشند با معرفي رئيس كميته معارف استان
- مديران گروه معارف علوم،آزاد،بهداشت و …، به فراخور موضوع
- حداقل دونفر و حداكثر 5 نفر اعضا شاخص گروه معارف به پيشنهاد رييس كارگروه و تاييد رييس كميته معارف استاني، به تناسب موضوع مورد بررسي در هر يك از گرايشهاي پنج گانه
تبصره: احكام اعضاي كارگروه علمي استاني توسط رئيس كميته معارف استان به مدت دو سال صادر و ابلاغ مي گردد.
ب- شرايط علمي اعضا
- ترجيحا عضو هيات علمي گروه معارف اسلامي
- ترجيحا استاديار به بالا
- داراي حداقل دو مقاله علمي پژوهشي مرتبط و يا تاليف حداقل دو كتاب مرتبط منتشر شده از سوي ناشرين معتبر
ج- شرح وظايف و اختيارات
- بررسي اولیه متون و درسنامه هاي ارجاعي مطابق با آيين نامه « نظارت و ارزيابي كتب دروس معارف»
- برنامه ريزي جهت ارتقاء آموزشي و پژوهشي استادان معارف
- بررسی و ارائه پیشنهادات سرفصلهاي دروس معارف اسلامی متناسب با بافت اجتماعی و جغرافیایی و نیازهای منطقه؛
- رصد و نيازسنجي محتواي دروس معارف اسلامی
- ارسال پيشنهادات و نقطه نظرات حول قوانين و مقررات مرتبط
- تاييد و نظارت بر كليه فعاليت هاي كلاسي دانشجويان
ماده 5): برگزاري جلسات
- جلسه با حضور حداقل سه نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت
- حضور رئیس كارگروه جهت رسميت مصوبات جلسه الزامی می باشد.
- برگزاري جلسات كارگروه به صورت ماهيانه الزامي مي باشد.
ماده6):چگونگي گردش كار
- پیگیری امور مربوط به تشكيل كارگروه هاي علمي استاني و نظارت بر عملكرد آنها بر عهده اداره گروه هاي علمي و كميته هاي تخصصي مديريت می باشد.
- كليه مستندات و گزارشات از طريق استان ها الزاما به اداره گروه هاي علمي و كميته هاي تخصصي مديريت امور دروس معارف ارسال گردد.
- مرجع بررسی و ارزیابی نهایی نقطه نظرات و آثار ارسالی ، كارگروه علمي ستادي معاونت که با همکاری دانشگاه معارف تشكيل مي گردد، می باشد.
تهيه شده در : مديريت امور دروس معارف اسلامي