ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ ﮐﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾّﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ، ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ
ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺷﯿﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﯾﻦ ﻭ ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺍﺭﺗﻘﺎﺀ ﻭ ﺑﺮﻭﺯ ﺭﺳﺎﻧﯽ )ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ( “ﭘﻨﺞ ﮔﺎﻧﻪ“ ، ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ
ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ
· ﻣﻘﺪﻣﻪ؛
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰﯼ، ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭﺳﻬﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺍﯾﻔﺎﯼ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﻭ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﻪ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺭﺍ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺑﺎﻻﺩﺳﺘﯽ ﺭﺻﺪ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰﯼ ﻭ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﻧﮕﺮﯼ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﻣﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﯽﻫﺎﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﻫﺎﯼ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺣﻮﺯﻩ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﮔﺮﺩﺩ.
· ﺿﺮﻭﺭﺕ؛
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰﯼ، ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺘﻮﻟﯽ ﺍﺻﻠﯽ ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﺗﺼﻤﯿﻢﺳﺎﺯﯼ، ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮﯼ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬﺍﺭﯼ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﻭﺱ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻫﺎﯼ ﺁﺗﯽ ﻭ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﻭ ﺧﺒﺮﮔﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺣﯿﻄﻪ ﺑﻪﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ﺣﻔﻆ ﺍﻧﺴﺠﺎﻡ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﯼ ﻭ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﯼ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ؛
ﺍﻟﻒ: ﻧﮕﺎﻩ ﺳﺘﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﺧﻂﻣﺸﯽﻫﺎ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺏ: ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﮐﻠﯽ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﺭﺍ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻭ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
ﺝ: ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﻫﺎﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺤﺘﻮﺍﺀ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﻭﻇﺎﺋﻒ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﺳﺎﺯﺩ.
ﺩ: ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﮔﺮﺍﯾﺶﻫﺎﯼ ﭘﻨﺞ ﮔﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
ﻩ: ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭ ﺣﻮﺯﻩ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ، ﺗﺮﺳﯿﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
ﻭ: ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﻫﺎ ﻭ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
· ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺎﮐﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾّﺖ؛
ﺍﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺿﻤﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﯼ ﺗﺮﻣﯿﻤﯽ، ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﻭ ﺗﺤﻮﻝﺧﻮﺍﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺑﺎﻻ ﺩﺳﺘﯽ )ﺳﻨﺪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ﺳﻨﺪ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﯼ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ (… ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺫﯾﻞ ﺭﺍ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺎﮐﻢ ﺧﻮﺩ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ؛ * ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﻠﻤﯽ ﺭﺍﯾﺞ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺩﯾﻨﯽ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﺮﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
* ﺯﻣﯿﻨﻪﺳﺎﺯﯼ ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﻫﺪﻑ ﺭﻭﺯﺁﻣﺪ
ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ. * ﺗﻐﯿﯿﺮ، ﺗﺤﻮﻝ ﻭ ﺑﻪﺭﻭﺯﺭﺳﺎﻧﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﻣﻮﺳﻤﯽ ﻭ ﻓﺼﻠﯽ )ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ( ﺑﺎﻫﺪﻑ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ.
* ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﺑﺨﺸﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﺴﺘﺨﺮﺝ ﺍﺯ ﺳﺎﺣﺖ ﻫﺎﯼ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻫﻤﭽﻮﻥ “ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭ ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺍﺻﻠﯽ ﺩﯾﻦ”،
” ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﻫﺠﻤﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺷﻤﻦ” ﻭ” ﺩﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﺎﻣﻌﻪ”
* ﻧﮕﺮﺵ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﺮ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
* ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻭ ﮐﺎﺭﺁﻣﺪﯼ ﺩﯾﻦ.
* ﻧﻬﺎﺩﯾﻨﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ »ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﺘﺮﺕ ﻣﺤﻮﺭﯼ« ﺩﺭ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
* ﺑﻪ ﺭﻭﺯﺳﺎﺯﯼ ﺯﺑﺎﻥِ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻣﺘﻮﻥ ﻭ ﻫﻢ ﺳﻮ ﺳﺎﺯﯼ ﺑﺎ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻫﻨﺮ، ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﺗﺪﻭﯾﻦ
ﻧﻈﺎﻡ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ.
ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻫﺮ
ﺍﺩﺍﺭﻩ، ﺷﺮﺡ ﻭﻇﺎﺋﻒ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻫﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺸﺮﻭﺡ ﺁﻥ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ
۱- ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎﯼ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﯼ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ، ﺧﺼﻮﺻﺎ ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۱۳۹۸ ( ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺩﯾﻨﯽ ﺗﺮﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺑﺎﻻ ﺩﺳﺘﯽ) ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺩﺭﺳﯽ.
۲- ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻣﺤﺘﻮﺍﺀ ) ﻃﺮﺡ ﺩﺭﺱ، ﺗﺄﻟﯿﻒ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ.( ۳- ﺑﺮﻗﺮﺍﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ، ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺏ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﺭﻭﺯ ﺁﻣﺪ ﺳﺎﺯﯼ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻣﺤﺘﻮﺍﺀ.
۴- ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﯿﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﯾﻦ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
۵- ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻭ ﺍﺑﻼﻍ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎﯼ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻃﺮﺡ ﻫﺎﯼ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺗﺤﻮﻝ ﺩﺭ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
۶- ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
۷- ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ.
۸- ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻮﻡ، ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺑﺪﯾﻞ ﺍﺩﺍﺭﻩ.
۹- ﺗﻼﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﻓﻀﺎﯼ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪﻫﺎ.
۰۱- ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻣﺴﺘﻤﺮ
ﺑﺮ ﻣﺘﻮﻥ ﻭ ﺷﯿﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﺪﺭﯾﺲ.
ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺨﺼﺼﯽ
۱( ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﻨﻈﻢ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﮔﺮﺍﯾﺶﻫﺎﯼ ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ )۵ ﺗﺎ ۷ ﻧﻔﺮ(
۲( ﺑﺮﺭﺳﯽ، ﺍﺻﻼﺡ ﻭ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺳﺮﻓﺼﻞﻫﺎﯼ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ. ۳( ﺑﻪﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﯿﺎﺯﺳﻨﺠﯽ، ﺭﺻﺪ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽﻫﺎﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﮐﯿﻔﯽ
ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
۴( ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﺟﺰﻭﻩ ﻫﺎ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ﺍﺭﺳﺎﻟﯽ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻌﺎﺭﻑ.
۵( ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﯾﯽ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ ﺍﺯ ﻣﺪﺭﺳﺎﻥ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﻃﺮﺡ ﺩﺭﺱ،
ﺳﻨﺎﺭﯾﻮﻧﻮﯾﺴﯽ، ﺑﺴﺘﻪﻫﺎﯼ ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﯾﯽ، ﺍﻋﺰﺍﻡ ﺍﺳﺘﺎﺩ، ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ . . .
۶( ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩﻫﺎ. ۷( ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ، ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎﺀ ﻣﺤﺘﻮﺍﺀ ﻭ ﺷﯿﻮﻩﻫﺎﯼ
ﺗﺪﺭﯾﺲ. ۸( ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻗﻄﺐﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﻣﺤﺘﻮﺍﺀ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ
ﺍﺳﻼﻣﯽ.
۹( ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻮﻡ، ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺑﺪﯾﻞ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ. ۰۱( ﺗﻼﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﻓﻀﺎﯼ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ.
ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ
۱. ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺁﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ، ﺷﯿﻮﻩ ﻧﺎ ﻣﻪ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻻﺯﻡ ﺩﺭﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﯿﺎﺯ ﺳﻨﺠﯽ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﺀ. ۲. ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎﯼ ﻧﯿﺎﺯ ﺳﻨﺠﯽ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﻭ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ.
۳. ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﯿﺎﺯ ﺳﻨﺠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﻘﺎﻁ ﻗﻮﺕ ﻭ ﺿﻌﻒ ﺩﺭﺳﻬﺎ.
۴. ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺩﺭﺳﻬﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺑﺎﺯﻧﮕﺮﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺮﻭﺯﺭﺳﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎﺀ ﺩﺭﺳﻬﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ.
۵. ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻭ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻫﺎﯼ ﺭﺻﺪ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﺳﻨﺠﯽ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺍﺭﺗﻘﺎﺀ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺩﺭﺳﻬﺎﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ.
۶. ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﯼ، ﺗﺪﻭﯾﻦ ﻭ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺳﺎﺯﯼ ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽ ﻫﺎﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ.
۷. ﺍﺭﺍﯾﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎﯼ ﻧﻬﺎ ﺋﯽ ﺑﻪ ﺭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻﺗﺮ، ﺟﻬﺖ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﻣﻄﻠﻮﺏ.
۸. ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﻭ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ.
۹. ﺗﻼﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﻓﻀﺎﯼ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﯼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﺩﺍﺭﯼ.